JYSK 2747C

 

 

 

 

Gældende fra 1. april 2015 er JYSK udpeget til årets casevirksomhed ved den merkantile caseeksamen.

Casematerialet til JYSK, der er offentliggjort på emu.dk, er inddelt efter temaer og grundfag og indeholder forskellige vejledninger.

På opfordring fra undervisere – i lighed med tidligere år – deler vi her 20 skarpe til JYSK, som du frit kan anvende.

Konceptet er det kendte. Opgaven er en tværfaglig opgave, der introducerer den nye casevirksomhed og guider eleverne rundt på JYSKs website. Eleverne skal desuden finde forskellige oplysninger i faktatekster og videoklip. Formålet er, at eleverne får den nye casevirksomhed ind under huden.

Nogle af spørgsmålene er korte og kræver et enkelt svar, mens andre kræver mere uddybende undersøgelser. Man kan vælge blot at bruge de mest introducerende spørgsmål og frasortere de spørgsmål, der ikke er relevante i den faglige sammenhæng, de skal bruges.

Der er mange variationsmuligheder. Her et par forslag:

  • Brug de 20 skarpe på temadag(e), hvor skemaet brydes op
  • Tværfagligt mellem to eller flere grundfag, hvor der plukkes i opgaverne
  • Lad eleverne arbejde med 20 skarpe til JYSK i par eller smågrupper
  • Anvend opgaven til øvelse i informationssøgning
  • Læg op til skriftligt arbejde, hvor produktet kan bruges som notat til eksamen
  • Lad grupperne diskutere løsningerne – måske to grupper overfor hinanden
  • Lad grupperne fremlægge forskellige dele af 20 skarpe
  • Brug opgaven som inspiration til formuleringen af eksamensspørgsmål
  • Brug PowerPoint eller andet præsentationsprogram som basis for en snak om præsentationsteknik.

Eleverne kan også varmes op, komme i form med eller strække ud med en quiz om JYSK.

 

 
avatar
Om bloggeren

Birgitte Schou

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *